doradzcie laikowi no półlaikowi

Tematy ogólne

Moderator: seba*1*

Awatar użytkownika
Jeki
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 1090
Rejestracja: 01 lip 2005, 07:55
Imie i Nazwisko: Łukasz Osieka
Lokalizacja: Kraków

doradzcie laikowi no półlaikowi

Post autor: Jeki » 27 paź 2005, 08:42

Witam wszystkich. Mam pewien problem a właściwie kilka pytań .Dzięki wam moje pupilki podrosły i postanowiłem im zafundować nowy baniaczek .Tak wygląda to teraz



Do tej pory był to 112 l. 100x30x40 filtr wewnętrzny aqua-szut senior dwie świetlówki flora i Sun Philipsa (nazwy z Hagena) rybcie to 8 palet (małych) 2otoski 3kosiarki 10neonów 3mułojady woda ph 7 tww 4 two 9 no2 0 no3 10 i wszystko ok. z wyjątkiem glonów. Głównie obrastają liście roślin dookoła po krawędzi szare i zielone niteczki.
Chciałbym tego uniknąć w nowym akwa. I tu pytania jak uniknąć błędów. Planuje to tak:
1.akwa 375 litrów 150x50x50 lub 450litrów 150x50x60 ale przy wys.60 cm. słyszałem że świetlówki marnie sobie radzą . Czy to prawda? Nie chce halogenów ani rtęciówek ze względu na duży pobór prądu.
2.filtr zewn. Tetra 1200 l\g przepływ skręcić ok. 50% żeby nie było za dużego ruchu wody
12,6 l pojemność wkłady w komplecie to gąbka ,kulki plastikowe, ceramika i węgiel. Czy coś dodać lub ująć? Czy dodać jeszcze filtr wewnętrzny? Czy węże z kubła rozstawić po przeciwnych ściankach 150 cm od siebie?
3.Pompa natleniająca 2 wyjściowa + kurtyna lub dwie kostki . Chce to podłączyć przez timer aby się włączało po zgaśnięciu światła(w dzień tlen wytwarzają rośliny poza tym tak nie wytrąca z wody co2) Czy słusznie? Czy w dzień ryby bez natleniania nie uduszą się?
4.Oświetlenie:stateczniki impulsowe i dwie rury t8 hagena 36W 120cm. flora glo +aqua glo lub flora glo +Sun glo (flora glo z przodu).Czy inne rury ? czy dać ich więcej? Pokrywę robie sam więc mogę dać 3 świetlówki , ale słyszałem że między świetlówkami rozstaw powinien być minimum 25cm. aby uniknąć glonów. Czy między świetlówkami dać przegrodę aby się „nie widziały”? Świecę 12 godz. z przerwą 2 godz (9-15 17-23)Czy dobrze?
5.Co2 w pojemniku + dyfuzor nabijany co 2 tyg.(rozpuszcza się ok. 2 doby)Na inne rozwiązanie na razie mnie nie stać.
6.dwie grzałki po 150W z termostatem.(jak braknie zwiększę moc grzałek ale takie już mam)
7.podłoże żwir kwarcowy drobny gran.2(neutralny)na części gdzie karmię piasek(ryby łatwiej z piasku wybierają to co spadnie i mi łatwiej odmulać tą część )korzeń i rośliny
8.woda do tej pory bawiłem się kationitem ale zamontowałem już osmozę i będę mieszał z rurowitem
9.obsada 8 moich pupilków (może jakieś nowe)40 neonów 10 kosiarek 10 otosków 3 mułojady krewetki amano i filtrujące po 5szt, świderki sporo. Coś dodać lub ująć?

Czy dawać nawóz pod rośliny? Czy rośliny które mam obciąć z obglonionych liści i przenieść? Czy nie przeniosę glonów ?
Po założeniu baniaka z roślinami planuję dać mu ze 2 tyg.na start i wykombinowałem że gdybym przyniósł coś na roślinach to bez ryb(żywicieli samo padnie)Czy słusznie ?

Z góry dziękuję za odpowiedzi…………
Załączniki
Resize of Resize of akwa2.jpg
Resize of Resize of akwa2.jpg (34.21 KiB) Przejrzano 6217 razy
Resize of Resize of akwa1.jpg
Resize of Resize of akwa1.jpg (34.38 KiB) Przejrzano 6219 razy
Resize of Resize of Resize of rybcie.jpg
Resize of Resize of Resize of rybcie.jpg (29.86 KiB) Przejrzano 6222 razy

Awatar użytkownika
mak
senior
senior
Posty: 113
Rejestracja: 01 lut 2005, 18:23
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Kontaktowanie:

Post autor: mak » 27 paź 2005, 09:13

ad. 1. Ja mam akwa 60cm wysokie i cztery świetlówki sobie radzą. To nie holender, a dyskowce nie lubią jaskrawego światła.
ad. 2. Węże rozstaw jak najszerzej, przepływu raczej nie będziesz musiał skręcać. Tym bardziej, że tam jest deszczownia w komplecie. Filtr wewnętrzny się pewnie przyda jako mechaniczny.
ad. 3. Sprawdzisz doświadczalnie, jak będą dychać to włączysz na stałe. Jeśli zależy Ci na ciszy to polecam (!) JBL ProSilent (niestety nie tanie).
ad. 4. Świetlówki to już indywidualna sprawa, o tym 25cm to nie słyszałem, ale może niech się lepsi wypowiedzą...
ad. 6. Grzałki wystarczą, dobrze jeśli masz takie które mogą grzać do 34-35 stopni. Skalar!!! (tanie, polskie i dobre!)
ad. 7. Żwir najlepiej obły, rzeczny.

Glony przeniesiesz na pewno, zreszta nawet gdyby nie to i tak się pojawią. Walka z glonami polega na stworzeniu takich warunków roślinom, żeby wygrały z glonami. Więcej (dużo więcej!) informacji znajdziesz w książce Andrzeja Sieniawskiego "Akwaria roślinne w stylu holenderskim".

Do filtra daj jakis starter, i wpuść parę małych rybek prawie od początku.

Pozdrawiam i powodzenia! :)

MAK.

Awatar użytkownika
arkadiusz
senior
senior
Posty: 144
Rejestracja: 10 gru 2004, 16:29
Imie i Nazwisko: Arkadiusz Sowa
Miejsce zamieszkania/miasto/: Dobrocin
Lokalizacja: Dobrocin
Kontaktowanie:

Post autor: arkadiusz » 27 paź 2005, 09:29

Witam i postanowiłem odnieść się do paru pytań;
Ad 2. Jeśli filtr zewnętrzny ma być biologicznym to proponowałbym jednak zasypać go w całości ceramika lub keramzytem a zrezygnować z biobali i węgla, możesz pozostawić gąbkę jako pierwsze medium a następnie ceramikę, jeśli będzie za drogo dokupywać ceramikę, bo w rezultacie nie jest tania to można śmiało uzupełnić keramzytem, u mnie tak właśnie pracuje filtr biologiczny. Nie musisz rozstawiać wyjścia i wejścia tego filtra po obu bokach zbiornika, wystarczy wylot skierować po długiej ścianie akwa, niestety powinieneś dołożyć jeszcze jeden filtr mechaniczny, a czy to będzie wewnętrzny czy zewnętrzny to już twoja sprawa, u mnie pracuje zewnętrzny Eheim. Łatwy w czyszczeniu duża pojemność wkładu filtracyjnego, łatwo dokładać w pewnych sytuacjach np. węgiel, torf. Kiedy czyszczę nie pozostaje nic w zbiorniku tak jak w wewnętrznym przy wyciąganiu pojemnika.

Ad. 4 Moim zdaniem dwie rury do tak wielkiego akwarium to zdecydowanie za mało, jeśli robisz pokrywę samemu to powinieneś zaopatrzyć ją w co najmniej 4 świetlówki a skoro wysokość wynosi 60 cm to i 5 na pewno nie zaszkodzi, dodaj również albo jakieś oryginalne odbłyśniki albo wyklej wnętrze pokrywy folią odblaskową samoprzylepną, poprawi ona efektywność naświetlania, tylko nie stosuj tej spożywczej ona bardzo szybko czernieje. Co do przegród między świetlówkami to możesz je zastosować ale te też oklej folią. Rozmieszczenie świetlówek też jest istotne, moim zdaniem jako pierwsza od przedniej ściany zbiornika i najbliżej jej jak tylko można powinna być zamontowana świetlówka wybarwiająca, która podkreśla kolory ryb a następnie te dla roślin. Moim zdanie nie ma zbyt większego znaczenia rozstaw rur naświetlających, i jest to raczej niemożliwe aby zachować odstęp o którym piszesz w pokrywie o szerokości całkowitej np. 70 cm i ilości 5 świetlówek.

Jak będziesz przenosił rośliny i sadził nowe to wskazane byłoby wsadzić pod korzeń kulki nawozowe, a nie lać do wody jakiś preparatów bo te na pewno wykorzystają glony, i raczej powinieneś oberwać przynajmniej najbardziej zaglonione liście.

To tyle, pozdrawiam i życzę powodzenia, na pozostałe pytania na pewno ktoś się jeszcze wypowie.

Awatar użytkownika
cocoloco
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 2381
Rejestracja: 30 gru 2004, 14:43
Imie i Nazwisko: Aleksander Krawcewicz
Lokalizacja: krotoszyn
Kontaktowanie:

Post autor: cocoloco » 27 paź 2005, 09:40

Może masz rację w swoich przemyśleniach ale ja napiszę swoje nie po to aby udowadniać racje ale aby pokazać mój punkt widzenia .

Akwarium 375 litrów - czyli minimum światła jakie możemy dać aby mieć rośliny bez glonów to 0,5 W czyli 180 W !!! .
Głębokość akwarium 60 cm sprawia że i tak światło będzie za słabe pewnie zwiększyłbym do 250 W .
Ilość światła liczy się w watach i aby wyprodukować 20 wat światła należy pobrać minimum 22 Waty prądu . HQI 100 Wat pobiera 110 wat a świetlówki a 100 Wat pobierają tyle samo . Więc jak jest z tym prądem ??.
Koszty żarnik HQI - 150 W 5200 K kosztuje 90 zł co jest odpowiednikiem 3 rur średniej klasy o długości 120 cm . Koszt HQI ( zrobienie to około 250 zł z obudową ) żywotność żarnika to około 1,5 roku a rur 6 miesięcy i tak po tych przemyśleniach okazuje się że HQI jest tańsze w zrobieniu a podobne koszty eksploatacji.
Filtracja - w/g mojego doświadczenia to powinna być nadfiltracja - jak pompa filtra jest za mocna to na wąż można uwiesić dodatkowy moduł - np . taki z filtra do wody . Nigdy nie stosowałem węgla w filtrze bo wyciąga on nawozy a glony radzą sobie bez nich rośliny nie .
Rozstaw między świetlówkami a 25 mm bo przy mniejszych jest problem z glonami - to pozostawie bez komentarza ( ;) ) .
CO2 w pojemniku - ekonomicznie jest to strasznie głupi pomysł .
Butla jest tańsza w ciągu roku zwraca się 2 razy .
Grzałki powinny być dwie .
Co do plaży z piasku - pomysł kiedyś spróbowałem ale odmulacz wymieszał mi plażę z resztą i ...... teraz już tego nie zrobię .
Co do wody to filtr osmoza znacznie ułatwia sprawę więc nie widzę siebie mieszając kationit z solanką .
Obsada - jak neon to tylko czerwony bo Inesa się wykruszy szybko , kosiarki absolutnie nie polecam ;) zamiast kosiarek dodaj krewetek red chery - będą się mnożyć i doskonale spełniają funkcje sanitarne i jako pożeracze glonów ( pytanie tylko co na nie paletki ). Krewetki filtrujące ?? mam ale po co w nowym pewnie już by ich nie było . Świderki i mułojady . ?? nie wiem nigdy ich nie wsadzałem do swojego zbiornika .
Zakładając akwarium wiem jak to ma wyglądać - układ roślin więc dawałem podłoże ale z ekonomicznego punktu widzenia lepsze są kuli glina wymieszana z torfem . W żadnym wypadku nie daję tego na "plaży"
. Rośliny a sprawa glonów . W jednym metrze sześciennym powietrza znajduje się około 600 zarodników glonów więc mam jak w banku że trafią do akwarium . Czy z roślinami przeniosę glony - na 100% . Czy inne żyjątka - pewnie tak chociaż jak 2 tygodnie będzie stało bez ryb to pewnie zdąży się wyeliminować . Zakąłdając akwarium wkładam tyle roślin więcej niż ma być normalnie . Dokładam jeszcze dużo kabomby i moczarki argentyńskiej - to moja osłona przed glonami przez pierwsze 3 tygodnie . Póżniej jak już "zaskoczą rośliny " to wywalam osłonę .

To moje przemyślenia - teoretyczne a w praktyce - rok temu zmieniałem podłoże obecnie nie odmulam bo glosia plażę zarosła . Poświęcam czas około 30 minut tygodniowo na akwarium ( czyszczenie szyb i sianokosy ) dwa razy w tygodniu po 10 minut - wymiana 20 % wody i 7 razy po 1 minucie karmienie . Łącznie czas pracy to godzina w tygodniu .
Akwarium na dzień dzisiejszy ( fotka robiona przed chwilą ) .
Więc życzę powodzenia mało pracy mało stresów .
Załączniki
abcd.jpg
abcd.jpg (151.32 KiB) Przejrzano 6206 razy

Awatar użytkownika
Brodacz
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 327
Rejestracja: 18 gru 2004, 22:03
Imie i Nazwisko: Grzegorz Mierzejewski
Miejsce zamieszkania/miasto/: Gniezno
Lokalizacja: Gniezno

Post autor: Brodacz » 27 paź 2005, 18:12

Chyba się zwolnie z pracy abym mógł karmić 7x dziennie.

Awatar użytkownika
cocoloco
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 2381
Rejestracja: 30 gru 2004, 14:43
Imie i Nazwisko: Aleksander Krawcewicz
Lokalizacja: krotoszyn
Kontaktowanie:

Post autor: cocoloco » 27 paź 2005, 18:36

jak przeczytasz jeszcze raz wyjdzie że to dotyczy tygodnia - więc zostań Grzegorz w pracy a w wolnych chwilach czytaj wolniej ;)

Awatar użytkownika
Brodacz
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 327
Rejestracja: 18 gru 2004, 22:03
Imie i Nazwisko: Grzegorz Mierzejewski
Miejsce zamieszkania/miasto/: Gniezno
Lokalizacja: Gniezno

Post autor: Brodacz » 28 paź 2005, 05:19

Ale się zrobiłem.Tyle czasu to ja mam.

Awatar użytkownika
mak
senior
senior
Posty: 113
Rejestracja: 01 lut 2005, 18:23
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Kontaktowanie:

Post autor: mak » 28 paź 2005, 08:21

cocoloco pisze:Koszty żarnik HQI - 150 W 5200 K kosztuje 90 zł co jest odpowiednikiem 3 rur średniej klasy o długości 120 cm . Koszt HQI ( zrobienie to około 250 zł z obudową ) żywotność żarnika to około 1,5 roku a rur 6 miesięcy i tak po tych przemyśleniach okazuje się że HQI jest tańsze w zrobieniu a podobne koszty eksploatacji.
Troszkę popoleminuję ;). Rury popracują chyba trochę dłużej, ja wymieniam co 12, a nie co 6 miesięcy. Koszt eksploatacji to nie tylko żarnik... HQI żre nieporównywalnie więcej energii.

Pozdrowienia,
MAK.

Awatar użytkownika
Jeki
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 1090
Rejestracja: 01 lip 2005, 07:55
Imie i Nazwisko: Łukasz Osieka
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jeki » 28 paź 2005, 10:36

Arkadiuszu.........
z wyrzuceniem węgla się zgodzę ale czemu biobale to też dobry podkład dla bakteri i czy filtr mech.jest konieczny przecież biologiczny też ściąga syfek który zostaje na gąbce ale jak pisałem mam spory wewnętrzny i moge go wsadzić

Cocoloco...........
tu trudniejsza sprawa (Ty niestety rzadko się mylisz) ja wiem że 100W świetlówki=100W HQI ale w pokrywach które kupujemy gotowe 150x50 są dwie świetlówki i liczyłem że to wystarczy a to 72W w sumie.Poza tym samo poprawienie światła nie pomoże ,rośliny zawsze będą rosły tak jak pozwoli najsłabszy czynnik fotosyntezy więc dobre światło wymaga dobrego nawożenia i co2 a butla +reduktor +Lajon+reszta to spory koszt dlatego szukam rozwiązania innego np.dyfuzor+co2 w pojemniku lub bimbrownia
Poza tym dyski nie są miłośnikami ostrego oświetlenia i są też rośliny o mniejszym zapotrzebowaniu na światło i co2
Czytałem wiele postów na ten temat i są tacy co twierdzą że standartowe pokrywy wystarczają i glonów brak(znam takiego osobiście i jego akwa) i takich co twierdzą ze mimo HQI mają glony i w końcu nie wiem czy glony lubią światło czy nie.Owszem dobry wzrost roślin zabiera pożywkę dla glonów ale tu samo światło nie pomoże........

Awatar użytkownika
cocoloco
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 2381
Rejestracja: 30 gru 2004, 14:43
Imie i Nazwisko: Aleksander Krawcewicz
Lokalizacja: krotoszyn
Kontaktowanie:

Post autor: cocoloco » 28 paź 2005, 11:59

Masz rację 100 W świetlówek bierze 100 Wat prądu plus straty
ile ? w/g producentów na elektronicznym stateczniku 58 W rura żre 59,6 Wat prądu a przy zwykłym plus 20 %
moje 6 rur x 58 Wat żarło 445 Watów - sprawdzane licznikiem .
Teraz moje HQI bierze podobnie 450 W ( 3x 150 ) bierze 503 Waty . Jednak światła jest o 110 W więcej
Całe nieporozumienie bierze się z przeliczaniu strumienia światła i czytaniu ulotek reklamowych .
przykład - świetlówka T5 ma wydajność świetlną 75 lm/W bo te co wyciągają aż 104 nie nadają się do akwarium .
żarnik tej firmy daje strumień 11000 co w przeliczeniu daje wydajność 73 lm/W czyli mamy zbliżone parametry .
Kupując akwarium bez pokrywy możemy za zaoszczędzony szmal zrobić wiszącą lampę z HQI i jeszcze zostanie . Koszty które policzymy że jednak świetlówki wypalają się i po roku rośliny mają tego only 60% robią dodatkowe koszty . Tu mam uwagę do kolegi Mak-a - proszę mi wyjaśnić dlaczego rośliny dostają kopa jak zmieniamy całkiem dobre rury ?? oraz dlaczego po 6-7 miesiącach zaczynają się problemy z glonami chociaż lampa świeci całkiem nieźle . Może wytłumaczeniem będzie to że rośliny widzą inaczej niż nasze oko .
Napiszę tak - po zmianie świetlówek na HQI przeklinałem mój pomysł - przez 3 miesące nie mogłem dać rady z glonami - teraz nie zamienię HQI na świetlówki . Potrafię napisać - pisząc posty na Mysiar forum pisałem co czułem wtedy . Rozpacz że dałem się namówić na taką lampę .
Piszesz że znasz ludzi co mają HQI i mają glony . Masz rację .
Ktoś kto nie opanuje sztuki akwarystycznej bez względu na to czy ma HQI czy nie będzie miał glony . Glony to przekleństwo ale należy sobie z tym radzić . Nie pomoże w akawrium wstawić CO2 i HQI bo glony i tak nas zabiją .
Nie będę namawiał na butlę bo moja opinia jest taka - butla bez kontrolera to samobójstwo . Napisałem że ekonomicznie jesty ona lepsza .
Rośliny będą zawsze rosły tak jak pozwala na to najsłabsze ogniwo w akwarium - tu masz 100% racji .

Awatar użytkownika
mak
senior
senior
Posty: 113
Rejestracja: 01 lut 2005, 18:23
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Kontaktowanie:

Post autor: mak » 28 paź 2005, 12:41

cocoloco pisze:Tu mam uwagę do kolegi Mak-a - proszę mi wyjaśnić dlaczego rośliny dostają kopa jak zmieniamy całkiem dobre rury ?? oraz dlaczego po 6-7 miesiącach zaczynają się problemy z glonami chociaż lampa świeci całkiem nieźle . Może wytłumaczeniem będzie to że rośliny widzą inaczej niż nasze oko.
Ja u siebie zaobserwowałem to zjawisko później, dlatego pisze o 12 miesiącach. Oczywiście generalnie się z Tobą zgadzam, HQI jest lepsze. Jednak porównywanie do 6x58W, które oczywiście wychodzi korzystnie, ma się nijak do porównania do bardziej popularnego scenariusza: czyli np: 4x36W (ca. 150W). Jeśli to porównasz do Twoich 450W, to jednak oświetlenie rurowe jest znacznie tańsze w eksploatacji. I tylko tyle chciałem powiedzieć :).

Pozdrowienia,
MAK.

Awatar użytkownika
Jeki
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 1090
Rejestracja: 01 lip 2005, 07:55
Imie i Nazwisko: Łukasz Osieka
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jeki » 28 paź 2005, 13:40

co do światła to są już dostępne stateczniki impulsowe i do t8 i do t5 (tu chyba tylko impulsowe)dużo oszczędniejsze od elektronicznych
co co2 to butle z reduktorem i z zaworem iglicowym można już kupić za 150zł ale z tego co wiem (ale nie wiem za wiele bo co2 nigdy nie używałem)to podłącza się to do Lajona i to on ma sterować zaworem więc podejrzewam że zawór musi być elektromagnetyczny a w zestawie o którym piszę ludzie ustawiają na pęcherzyki na godz. co chyba nie jest całkiem bezpieczne.poza tym wiele słyszałem o kończących się butlach z co2 i zbiorowym samobójstwie z tego tytułu ryb. tyczy się to gazów technicznych czy spożywczych też?bo te butle są pod gaz techniczny.

Awatar użytkownika
cocoloco
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 2381
Rejestracja: 30 gru 2004, 14:43
Imie i Nazwisko: Aleksander Krawcewicz
Lokalizacja: krotoszyn
Kontaktowanie:

Post autor: cocoloco » 28 paź 2005, 15:16

znów się nie zgodzę
moje 6 rur x 58 Wat żarło 445 Watów - sprawdzane licznikiem .
Teraz moje HQI bierze podobnie 450 W ( 3x 150 ) bierze 503 Waty . Jednak światła jest o 110 W więcej
poprostu to było porównanie 348 wat światła brało 445 W prądu na zwykłych statecznikach a HQI 450 Wat 3 x150 bierze 503 W - róznica 58 W zeżarcia prądu to fakt ale w oświetleniu jest więcej 102 W !!!

Można przyjąć że żarniki HQI mają sprawność strumień światła do pobieranej mocy 0,73 a świetlówki T5 mają 0,75 .
Tu jest cała różnica aż 2,8 % !! Jednak skuteczność oddawania światła w świetlówkach po 6 miesiącach spada aż o 40 % .

DLATEGO STWIERDZENIE ZE HQI POBIERA WIĘCEJ PRĄDU JEST NIEPRAWDZIWE !!! -


Masz rację opowieści o zabitych rybach przez CO2 są niestety prawdziwe . Można jak robią inni stosować butlę i napełniać nią dzwon ewentualnie użyć dyfuzor membranowy . Jednak w tych sprawach mam za małe doświadczenie aby coś poradzić .

Awatar użytkownika
Jeki
entuzjasta
entuzjasta
Posty: 1090
Rejestracja: 01 lip 2005, 07:55
Imie i Nazwisko: Łukasz Osieka
Lokalizacja: Kraków

Post autor: Jeki » 28 paź 2005, 15:37

Cocoloco abolutnie się z Tobą zgadzam rzecz w tym że do 375litrów jak zastosuje 2x36W=72W a nawet 4x36W=144W a HQI 2x150W =300W
mi nie chodzi o to czy watt wattowi jest równy. ja chciałem zastosować oświetlenie rurowe mówiąc o drogim HQI myślac o mniejszej ilości oświetlenia, nie zachowując 0.5W\litr i pytałem co Wy na to.Tak są robione standartowe pokrywy i jest wielu posiadaczy którzy nie maja problemów z glonami (często nawet nie wiedzą co to ph tw two no2 no3 itd).sam kiedyś nie miałem o tym pojęcia i nie miałem glonów :lol: i cóż nam z naszej wiedzy :D

Awatar użytkownika
arkadiusz
senior
senior
Posty: 144
Rejestracja: 10 gru 2004, 16:29
Imie i Nazwisko: Arkadiusz Sowa
Miejsce zamieszkania/miasto/: Dobrocin
Lokalizacja: Dobrocin
Kontaktowanie:

Post autor: arkadiusz » 29 paź 2005, 19:38

Jeki pisze:Arkadiuszu.........
z wyrzuceniem węgla się zgodzę ale czemu biobale to też dobry podkład dla bakteri i czy filtr mech.jest konieczny przecież biologiczny też ściąga syfek który zostaje na gąbce ale jak pisałem mam spory wewnętrzny i moge go wsadzić
Ja nie mówiłem że zły, ja tylko sugeruję, po wyczytaniu opinii z różnych źródeł, że lepszym wkładem jest ceramika lub keramzyt. zrób doświadczenie następujące - do naczynia pojemności np 1 l wsadź biobale policz ile wejdzie a następnie wsyp ceramikę lub keramzyt, już na tzw chłopskie oko widać, że szczelniej ten pojemnik wypełniony jest tymi ostatnimi. Poza tym wysoka porowatość ceramiki i keramzytu daje o wiele większą powierzchnie dla bakterii a oto właśnie chodzi.

Jeśli chodzi o filtr mechaniczny a biologiczny to różnica jest taka, że biologiczny przy dużej pojemności powinien mieć przytłumiony przepływ a głównym rodzajem wkładów jest podłoże dla bakterii natomiast filtr mechaniczny powinien mieć większy przepływ i wypełniony powinien być wkładami typu gąbka czy wata perlanową. Jeśli więc masz spory wewnętrzny to go po prostu tam wsadź.

Odpowiedz

Wróć do „Akwarystyka”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości