Jak zrobić zdjęcie
- Fal
- entuzjasta
- Posty: 747
- Rejestracja: 13 lut 2005, 22:29
- Imie i Nazwisko: Darek Falkowski
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Barcin
- Lokalizacja: Barcin
- Kontaktowanie:
Jak zrobić zdjęcie
Tak , jak wspomniałem , chciałbym podzielić się z wami moją wiedzą , na temat robienia zdjęć. Zaznaczam ,że jestem samoukiem i nie korzystałem z porad żadnego fachowca w tej dziedzinie. Dlatego proszę o wyrozumiałość.
Opis , jak dobrze zrobić zdjęcie ma być prosty i zrozumiały , nie będę posługiwał się fachowymi nazwami , bo nie takie jest moje założenie. Chcę , żebyście wiedzieli jak w prosty sposób można zrobić fajną fotkę.
1. Musicie zapomnieć o ustawianiu aparatu w pozycjach tematycznych , czyli aparat nie może być ustawiony , np. portrek , krajobraz , zdjęcia nocne , itd…. Aparat musi być ustawiony w pozycji M co oznacza nastawianie ręczne.
2. Jeśli ustawiliście już aparat w tej pozycji na wyświetlaczu pojawią się wam pewne wartości np.: 100 i F5,6 , co one oznaczają ?
100 – jest to czas w którym jest robione zdjęcie , czym wyższa wartość tym ruch jest bardziej zamrożony , czyli nie widać żadnych poruszeń , czym mniejsza wartość tym obiekt jest bardziej poruszony , patrz zamazany.
F 5,6 – jest to przesłona , która jest odpowiedzialna za głębie ostrości , czyli jeśli ustawimy wartość np. F1,8 to obiekt fotografowany będzie wyraźny a wszystko poza nim zamazane. Jeśli zmienimy wartość F na 8 to obiekt fotografowany jest wyraźny i wszystko po zanim też.
3. Na wyświetlaczu pojawiają się też inne wartości np. jak ISO 100 , czym niższa wartość tym lepsze zdjęcie ( brak szumów ) czym wyższa wartość tym zdjęcie bardziej zaszumiane. Pewnie ktoś zaraz zapyta to po co wyższe ISO , a no po to ,że w warunkach gdzie jest mało światła , nie jesteśmy w stanie zrobić dobrego zdjęcia , i wtedy potrzebna jest nam większa czułość , patrz ISO.
Myślę , jedna że najlepiej będzie jak będę wstawiał zdjęcia z opisem ustawień. I tak na dobry początek proponuję , żebyśmy pobawili się przesłoną , czyli naszą wartością F.
Niestey nie mam możliwosci wstawiania zdjęć na serwer PKMD , więc muszę robić to na serwerze zewnętrznym , więc wątek będzie podzielony , na zdjęcia i części oopisowe.
Opis , jak dobrze zrobić zdjęcie ma być prosty i zrozumiały , nie będę posługiwał się fachowymi nazwami , bo nie takie jest moje założenie. Chcę , żebyście wiedzieli jak w prosty sposób można zrobić fajną fotkę.
1. Musicie zapomnieć o ustawianiu aparatu w pozycjach tematycznych , czyli aparat nie może być ustawiony , np. portrek , krajobraz , zdjęcia nocne , itd…. Aparat musi być ustawiony w pozycji M co oznacza nastawianie ręczne.
2. Jeśli ustawiliście już aparat w tej pozycji na wyświetlaczu pojawią się wam pewne wartości np.: 100 i F5,6 , co one oznaczają ?
100 – jest to czas w którym jest robione zdjęcie , czym wyższa wartość tym ruch jest bardziej zamrożony , czyli nie widać żadnych poruszeń , czym mniejsza wartość tym obiekt jest bardziej poruszony , patrz zamazany.
F 5,6 – jest to przesłona , która jest odpowiedzialna za głębie ostrości , czyli jeśli ustawimy wartość np. F1,8 to obiekt fotografowany będzie wyraźny a wszystko poza nim zamazane. Jeśli zmienimy wartość F na 8 to obiekt fotografowany jest wyraźny i wszystko po zanim też.
3. Na wyświetlaczu pojawiają się też inne wartości np. jak ISO 100 , czym niższa wartość tym lepsze zdjęcie ( brak szumów ) czym wyższa wartość tym zdjęcie bardziej zaszumiane. Pewnie ktoś zaraz zapyta to po co wyższe ISO , a no po to ,że w warunkach gdzie jest mało światła , nie jesteśmy w stanie zrobić dobrego zdjęcia , i wtedy potrzebna jest nam większa czułość , patrz ISO.
Myślę , jedna że najlepiej będzie jak będę wstawiał zdjęcia z opisem ustawień. I tak na dobry początek proponuję , żebyśmy pobawili się przesłoną , czyli naszą wartością F.
Niestey nie mam możliwosci wstawiania zdjęć na serwer PKMD , więc muszę robić to na serwerze zewnętrznym , więc wątek będzie podzielony , na zdjęcia i części oopisowe.
- Fal
- entuzjasta
- Posty: 747
- Rejestracja: 13 lut 2005, 22:29
- Imie i Nazwisko: Darek Falkowski
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Barcin
- Lokalizacja: Barcin
- Kontaktowanie:
No właśnie , chcialem pokazywać wszystko w praktyce , część teoretyczną moża poczytać na innych forach , poświęconych fotografi. Chcę żeby ten wątek był mocno praktyczny. Dlatego będzie dużo zdjęć z opisami jak co ustawić , żeby osiągnąć zamierzony efekt.darek-dorado pisze:Myślę Darku, że powinieneś troszkę więcej napisać np. o przesłonie (F), wszak odpowiada ona nie tylko za głębię ostrości, ale też jaka ilość światła wpada do aparatu (matryca lub film). W kolejnych postach może o zależnościach między wielkością przesłony a czasem naświetlania i co uzyskamy zmieniając te wartości. Twoje zdjęcia pokazują, że doskonale radzisz sobie z tym tematem i potrafisz osiągnąć wspaniałe efekty.
Czekamy więc na ciąg dalszy...
Będę bardzo zadowolony jak będziecie też wstawiali zdjęcia z opisami swoich ustawień , to pomoże nam wszystkim wzmocnić nasz warsztat.
Pozdrawiam
- Fal
- entuzjasta
- Posty: 747
- Rejestracja: 13 lut 2005, 22:29
- Imie i Nazwisko: Darek Falkowski
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Barcin
- Lokalizacja: Barcin
- Kontaktowanie:
Zabawa z przesłoną czyli naszym F
Zdjęcie nr 1
Światło zastane , obiektyw 90mm , czas 1/100 przesłona F 3.5
Na tym zdjęciu wyraźnie widać , że obiekt fotografowany jest wyraźny , natomiast wszystko poza nim jest rozmyte. Jest to efekt dużej dziury w obiektywie , czyli naszego F 3.5
Zdjęcie nr 2
Światło zastane , obiektyw 90mm , czas 1/60 przesłona F 11
Na tym zdjęciu obiekt fotografowany jest wyraźny , natomiast wszystko poza nim coraz bardziej wyraziste. Dzieje się tak dlatego , że nasza dziura w obiektywie jest coraz mniejsza czyli nasze F wzrosło do wartości 11. Jesli będziemy nadal zwiększali wartość F np do 22 , a nie będziemy ingerowali w czas to musimy w tym wypadku włączyć już lampę błyskową.
Zdjęcie nr 1
Światło zastane , obiektyw 90mm , czas 1/100 przesłona F 3.5
Na tym zdjęciu wyraźnie widać , że obiekt fotografowany jest wyraźny , natomiast wszystko poza nim jest rozmyte. Jest to efekt dużej dziury w obiektywie , czyli naszego F 3.5
Zdjęcie nr 2
Światło zastane , obiektyw 90mm , czas 1/60 przesłona F 11
Na tym zdjęciu obiekt fotografowany jest wyraźny , natomiast wszystko poza nim coraz bardziej wyraziste. Dzieje się tak dlatego , że nasza dziura w obiektywie jest coraz mniejsza czyli nasze F wzrosło do wartości 11. Jesli będziemy nadal zwiększali wartość F np do 22 , a nie będziemy ingerowali w czas to musimy w tym wypadku włączyć już lampę błyskową.
- Fal
- entuzjasta
- Posty: 747
- Rejestracja: 13 lut 2005, 22:29
- Imie i Nazwisko: Darek Falkowski
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Barcin
- Lokalizacja: Barcin
- Kontaktowanie:
A jak nasze zdjęcie bedzie wygladało , gdy będziemy ingerowali w czas , a przesłonę ustawimy maksymalnie np F 20 , oczywiście bez użycia lampy błyskowej.
Zdjęcie 3
Swiatło zastane , obiektyw 90mm , czas 1/10 przesłona F 20
Dzięki takim ustawieniom na zdjęciu zobaczyliśmy falujące krzaczki , natomiast tlo robi się coraz bardziej wyraziste. Na zdjęciu widoczny jest też koral , który wogóle się nie rusza i jest on w miarę ostry. Efekt jest moim zdaniem fantastyczny bo strasznie ożywia zdjęcie.
Zdjęcie 3
Swiatło zastane , obiektyw 90mm , czas 1/10 przesłona F 20
Dzięki takim ustawieniom na zdjęciu zobaczyliśmy falujące krzaczki , natomiast tlo robi się coraz bardziej wyraziste. Na zdjęciu widoczny jest też koral , który wogóle się nie rusza i jest on w miarę ostry. Efekt jest moim zdaniem fantastyczny bo strasznie ożywia zdjęcie.
-
- senior
- Posty: 101
- Rejestracja: 11 cze 2006, 20:13
- Imie i Nazwisko: Wojtek Mackiewicz
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Warszawa
- Lokalizacja: Warszawa
Pozwoliłem sobie wkleić link do takiej "zabawki edukacyjnej". Może będzie łatwiej pewne rzeczy zrozumieć, oczywiście początkującym Jeśli uznacie, że zaśmieca wątek to proszę wyrzucić.
http://dryreading.com/camera/index.html
http://dryreading.com/camera/index.html
Wszystko, chyba że jesteś sprzętowym onanistą. Łącznie z makro, pod warunkiem oddalenia obiektywu od matrycy - choćby za pomocą pierścieni pośrednich czy mieszka.Młody1919 pisze:A powiedz mi Fal , co mogę zdziałać z seryjnym obiektywem 18-70mm F3.5-5.6 ? czy od razu zbierać na inny obiektyw? na jaki ?
Choć mam wrażenie, że wolałbyś inną odpowiedź
Rafał
Sprzęt:Młody1919 pisze:Odpowiedz jak odpowiedz , może jakiś sposób ? rozszerz to o tych pierścieniach , co to by dało ?
- Canon EOS 450D
- Obiektyw manualny 50mm, Super Takumar 50mm/1,4; minimalna odległość ogniskowania: 45 centymetrów (pierwsze zdjęcie); produkowany w latach 60-tych ubiegłego wieku
- radziecki mieszek o maksymalnej długości wyciągu 270 mm
Na drugim zdjęciu obiektyw podłączony do mieszka, zdjęcie z odległości około 1,5-2 cm; obszar zdjęcia zaznaczony na pierwszym
Obydwa zdjęcia to pełne kadry z aparatu !!!
Rafał
- Amorphis
- entuzjasta
- Posty: 505
- Rejestracja: 31 paź 2005, 18:11
- Imie i Nazwisko: Marek
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Bydgoszcz
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Lub zestaw soczewkowy zmieniający ogniskową obiektywu nakręcany tak jak zwykłe filtry na obiektyw (mniej więcej w miejscu dekla zakrywającego obiektyw). Ważne aby zwrócić uwagę na typ mocowania obiektywu do korpusu aparatu (bagnet, jaki bagnet, gwint, jakie fi) i średnicę gwintu na końcu obiektywu, czyli tam, gdzie zakładamy pokrywkę, aby się obiektyw nie kurzył. Czasem wystarczy również przejściówka na... odwrotne zamontowanie obiektywu w korpusie i mamy za paręnaście/parędziesiąt zł obiektyw makro
Szukajcie, a znajdziecie tyle wyposażenia, że w cenie dowolnego firmowego obiektywu "zmodernizujecie" swój sprzęt o opcje o niebo większe niż może on posiadać. Oczywiście coś za coś, czasami pierścienie/mieszki/telekonwertery/filtry/przejściówki/nakładki/podkładki pozbawią nas użytecznych cech typu autofocus, stabilizacja obrazu, pomiaru czegośtamważnego lub np. ograniczą światło, co zwiąże się automatycznie z wydłużeniem czasu naświetlania (możliwe rozmycie ruchu) lub większym otwarciem przysłony (mniejsza głębia ostrości). Wybór i cena należy jak zwykle w demokracji do użytkownika...
Szukajcie, a znajdziecie tyle wyposażenia, że w cenie dowolnego firmowego obiektywu "zmodernizujecie" swój sprzęt o opcje o niebo większe niż może on posiadać. Oczywiście coś za coś, czasami pierścienie/mieszki/telekonwertery/filtry/przejściówki/nakładki/podkładki pozbawią nas użytecznych cech typu autofocus, stabilizacja obrazu, pomiaru czegośtamważnego lub np. ograniczą światło, co zwiąże się automatycznie z wydłużeniem czasu naświetlania (możliwe rozmycie ruchu) lub większym otwarciem przysłony (mniejsza głębia ostrości). Wybór i cena należy jak zwykle w demokracji do użytkownika...
- Fal
- entuzjasta
- Posty: 747
- Rejestracja: 13 lut 2005, 22:29
- Imie i Nazwisko: Darek Falkowski
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Barcin
- Lokalizacja: Barcin
- Kontaktowanie:
Po drobnych problemach technicznych wracam
Teraz chciałbym zaprezentować wam dwa zdjęcia , które będą się różniły kolosalnie , powiedziałbym nawet , że to niemożliwe że zostały wykonane w odległości czasowej kilkunastu sekund , a jednak jest to prawdą , powiem więcej są te same ustawienia w aparacie tylko , światło padało zupełnie inaczej. Chciałbym żebyście zobaczyli na własne oczy co oznacza dobre ustawienie oświetlenia.
Zdjęcie nr 10
Światło z wbudowanej lampy błyskowej , obiektyw 50mm , czas 1/500 , przesłona F 6.3
Zdjęcie nr 11
Światło z zewnętrznej lampy błyskowej ustawionej nad lustrem wody , obiektyw 50mm , czas 1/500 , przesłona F 6.3
Teraz chciałbym zaprezentować wam dwa zdjęcia , które będą się różniły kolosalnie , powiedziałbym nawet , że to niemożliwe że zostały wykonane w odległości czasowej kilkunastu sekund , a jednak jest to prawdą , powiem więcej są te same ustawienia w aparacie tylko , światło padało zupełnie inaczej. Chciałbym żebyście zobaczyli na własne oczy co oznacza dobre ustawienie oświetlenia.
Zdjęcie nr 10
Światło z wbudowanej lampy błyskowej , obiektyw 50mm , czas 1/500 , przesłona F 6.3
Zdjęcie nr 11
Światło z zewnętrznej lampy błyskowej ustawionej nad lustrem wody , obiektyw 50mm , czas 1/500 , przesłona F 6.3
- Załączniki
-
- 10.JPG (112.44 KiB) Przejrzano 8470 razy
-
- 11.JPG (43.62 KiB) Przejrzano 8470 razy
- przynenta
- zarząd pkmd
- Posty: 3400
- Rejestracja: 28 gru 2005, 11:00
- Imie i Nazwisko: Tomasz Uler
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Pruszków
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontaktowanie:
Czy możesz to łopatologicznie wytłumaczyć, jestem fanem takich fotek Jak dokładnie ustawić lampę i czy musi być całe pomieszczenie zaciemnione do tegoFal pisze: Zdjęcie nr 11
Światło z zewnętrznej lampy błyskowej ustawionej nad lustrem wody , obiektyw 50mm , czas 1/500 , przesłona F 6.3
Nic nie piszesz o filtrach, czy ich nie używasz
- Fal
- entuzjasta
- Posty: 747
- Rejestracja: 13 lut 2005, 22:29
- Imie i Nazwisko: Darek Falkowski
- Miejsce zamieszkania/miasto/: Barcin
- Lokalizacja: Barcin
- Kontaktowanie:
Czy możesz to łopatologicznie wytłumaczyć, jestem fanem takich fotek Jak dokładnie ustawić lampę i czy musi być całe pomieszczenie zaciemnione do tego
Postaram się
Więc lampę umieszczamy nad akwarium , najblizej lustra wody jak tylko się da , zakładam że kolega ma Nikona i lampę też , w tym systemie można połączyć te dwa urządzenia na podczerwień tak że będą ze sobą współdziałały bez żadnego okablowania . Jeśli nie masz możliwości ustawienia lampy , to zwyczajnie w świecie poproś kogoś ,żeby trzymał ją nad lustrem w okolicy obiektu fotografowanego patrz paletki . Staraj się ustawić przysłonę na najmniejszą dziurę np F11 a czas 1/500. Jeśli masz możliwość odejdź od akwarium na około 1 metr no i pstrykaj , jesli będzie zbyt ciemne zmniejsz wartość F.
Mam nadzieję , że jest zrozumiale
Nic nie piszesz o filtrach, czy ich nie używasz
Nie piszę bo nie używam
W akwarium może być normalne oświetlenie , nie musisz nic zaciemniać
Postaram się
Więc lampę umieszczamy nad akwarium , najblizej lustra wody jak tylko się da , zakładam że kolega ma Nikona i lampę też , w tym systemie można połączyć te dwa urządzenia na podczerwień tak że będą ze sobą współdziałały bez żadnego okablowania . Jeśli nie masz możliwości ustawienia lampy , to zwyczajnie w świecie poproś kogoś ,żeby trzymał ją nad lustrem w okolicy obiektu fotografowanego patrz paletki . Staraj się ustawić przysłonę na najmniejszą dziurę np F11 a czas 1/500. Jeśli masz możliwość odejdź od akwarium na około 1 metr no i pstrykaj , jesli będzie zbyt ciemne zmniejsz wartość F.
Mam nadzieję , że jest zrozumiale
Nic nie piszesz o filtrach, czy ich nie używasz
Nie piszę bo nie używam
W akwarium może być normalne oświetlenie , nie musisz nic zaciemniać
- darek-dorado
- entuzjasta
- Posty: 323
- Rejestracja: 12 lip 2007, 14:47
- Lokalizacja: Krosno
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości